04 April 2009

duGaAN MU!!!!!

Aku bagai terpanggil untuk mencoret lagiiii......
ah rajin sungguh aku minggu nih.....
(anak sapa laa nih???... ghajin nau niiihhh!!!!)

Suka untuk aku berkongsi pendapat....
Pendapat yang mana datang dari hati yang tulus mulus iniii.....

Di mana DIA memberikan dugaan yang berbeza-beza....
Kepada hamba-hambanya......

Ada yang menjadi isteri kebanggaan suaminya....
Tetiba datang orang ketiga diantara mereka.....
Kasih terbias....

Ada yang menyayangi suaminya....
Tiada ujud org ketiga dlm hubungan perkahwinan mereka.....
Tetapi dtg pula penyakit yg mengharungi... tanpa belas...

Ada yang belum punyai pasangan....
Masih mencari-cariii....
Tetapi ujud pula hilang kepercayaan .....
Kerana pada matanya tiada siapa yang sempurna.....

Ada pula yang suka bercerita perihal yang lain....
Hingga terlupa... dugaan itu bakal diberikan jua kepada dia.....

Aku rasa.... dugaan yg dtg padaku mungkin jua kerana kesilapanku pada suatu ketika dulu....
Dengan rasa yang agak jengkel...
Bila cerita ceriti sampai ke cuping telinga ini.....
Pernah terlintas difikiran....
"Kenapa si anu ni.... boleh begitu.... boleh begini.... sedangkan si anu ni kan....ishhh...."

Ketika itu..... tatkala itu....
Umurku baru.....
Perkahwinan baru setahun 2 cuma.....
Dugaan masih tiada....

Tetiba... dimana umur hampir menginjak lalu....
Dugaan datang padaku....
tapi itulah aku....
Menghisab diri.....dan aku sedar itu.....

Aku percaya.... setiap manusia ada dugaannya....
Cuma ia agak berbeza-berbeza......
Dia datang x kira masa....
Lambat & cepat sahaja.....

Namun.... kita perlu menghisab diri....
X perlu kita tanya kenapa kita diberikan dugaan sebegini....
Kerana DIA lebih mengetahui....
Tugas kita hanya menghisab diri....
& terus memperbaikinya hingga menutup mata nanti......................

11 ulasan:

Yunus Badawi berkata...

Salam kenal.
Baguslah kalau sentiasa ada kesedaran utk menghisab diri.
Semoga dcrysz lulus dugaan ini.

syah shah berkata...

betul tu... setiap insan dalam dunia ni mesti ada dugaannya... cuma tak semestinya sama dugaan tu buat tiap insan...

sama-sama kita muhasabah diri... semoga kamu, kamu dan kamu beserta aku dapat menjadi insan yang diredhai Allah s.w.t selalu... Aminnn...

Tijah berkata...

huiii!! dalammm maksudnyer tu. tapi aku sokak n3 nih...

dcrysz berkata...

YB...
InsyaAllah...
akan diteruskan usaha ini....

Syah Shah
Ammiinnnnn!!!

Tijah...
Puas aku nyelam masa tulis N3 nih...
carik yg paling dalam!!

AL-BIMA SAKTI berkata...

setiap perjalanan pasti ada ranjau yg melintang.
setiap langkah pasti ada yg tersanggah.
setiap kehidupan pasti ada cabaran.

itulah namanya insan. ada dugaan, batasan dan peraturan...

dcrysz berkata...

Al-Bima...
tp insanlah jua yg selalu lupa...
mudah sgt betanya...
Kenapa kita? kenapa saya?...

ku tak sempurna berkata...

:D

senyum seindah suria yg membawa cahaya...
senyumlah dari hati duniamu berseri...


ahhhh seronoknya hari ini...

tuan umah kena duga ya??
sabar...
aku harap ko gembira mcm aku juga...



lalalalalalalala...

meh dengar lagu bukan jiwang aku tu :P

Khairul Antasha berkata...

kaka, setiap dugaan yg dtg tu mesti ada jalan keluarnya..kerana Allah tau kaka mampu handle suma tu...hiksss...ceria2 kak...hehehe

xiiinam berkata...

terima kasih susah payah buat sajak kat blog aku...nanti aku pi tepi laut...aku akan baca dengan penuh PERASAN....sambil membiarkan gigi ombak menampar-nampar betisku....dan membaling kerikil kecil ke tengah laut seperti seekor biang lala susup sasap di kaki langit mencari...er...mencari Shah Rukh Khan...muehehehehe

dcrysz berkata...

KTS..
kemain senang ati ko yerk...

khairul antasha...
eii.. terer... tp labuh gak bahu belah kiri nih...hik hik

CKLah...
sajak ker???
Bukan lagu dondang dan sayang ker yg aku wat tu???

syah shah berkata...

mana apdet terbaru?? mana? mana? manaaa???? tanyeku meroyan tak pepasal... Hahahahah :P :P :P

Jemputlah masuk.....

Beauty Tip of the Day