10 Jun 2009

sEjARaH...........



Ramai yang masih bertanyakan semalam

Kenapa tak tanya untuk hari esok
Ramai yang ingin tahu sejarah silam

Kenapa nak tahu kalau lepas tu hati menjerok


Sejarah adalah perkara yg telah berlalu


Dan ia tetap berlalu


Masa depan adalah perkara yang baru


Dan ia paling perlu






Memang yang baru takkan ada


kalau x ada yang dahulu


Dahulu takkan dikenang sesiapa


kalau x ada yang baru ambil tahu






Susah melupakan sesuatu


kalau ia dikenang selalu


Payah mengingatkan sesuatu


kalau ia diambil mudah begitu





Begitulah lumrah kita manusia, sentiasa ingin tahu sejarah dulu. Sejarah yang dulu meninggalkan kenangan untuk dijadikan pengajaran dan pengalaman namun bukan untuk diulang siaran. Bukan semua sejarah boleh dikongsikan ada juga yang menjadi simpanan peribadi yang indah untuk dibawa mati & ada juga yang pahit untuk ditelan pergi.

19 ulasan:

ku tak sempurna berkata...

sejarah mungkin berulangggg... .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
kata tomok

ku tak sempurna berkata...

sejarah tu boleh dijadikan panduan... jgn lupa terus..

AL-BIMA SAKTI berkata...

salam,
sesekali hari semalam perlu diimbas,
agar kehidupan tak mudah terbabas.

sementara hari esok perlu juga dirancang,
agar setiap langkah takkan pincang.

Aku... Dia... Kamu.. berkata...

Sejarah itu pengajaran untuk masa akan datang. Yang buruk dijadikan sempadan yang baik kita jadikan tauladan!

dcrysz berkata...

Aku Dia kamu....
Sejarahlah kejayaan & sejarah juga kegagalan.....

Yunus Badawi berkata...

tau ckLah mau marah dia ko mempersoalan kewajaran mengingati sejarah hehehe

syah shah berkata...

takde semalam, tak ade hari ini... tak mungkin juga ada esok tanpa semalam dan hari ini...

dcrysz berkata...

YB...
Sejarah itu wajar... kenapalak x wajar... kan ku akui sejarah itu YB oiiii.....

Syah shah...
kelmarin lak??? hehehehehe

Yunus Badawi berkata...

aku saja nak cucuk ko hehehe

psst - cklah tak baca ni sbb broadband dia kong

dcrysz berkata...

laaa...smenjak bila ko jadi besi cerucuk nih???
nak kena lepuk nih

dcrysz berkata...

laaa...smenjak bila ko jadi besi cerucuk nih???
nak kena lepuk nih

MUNSYI ragbar berkata...

dcrysz...

...apabila hari ini anda dpt memakan nasi yg harum baunya, maka apakah anda berfikir ttg nasi basi yang anda makan kelmarin yang akan membaayakan kesiatan anda?
Mungkin anda masih berfikir tentang nasi yang anda bakal makan hari esok hari, padahal nasi tersebu masih ada dalam angan-angan...

petikan buku Jangan Bersedih (La Tahzan)

dcrysz berkata...

munsyi ragbar....
mmm........saya tau tu...saya dah baca buku tu dan amat sangat meminati buku itu.....

xiiinam berkata...

YB NI NAK KENA SULA.....NGUMPAT AKU JE!!!!

AKU MOH KONCO KUWELAH KANG!!!!!

xiiinam berkata...

maaf...ckLah dah lupa ini blog siapa....YB punya pasallah..



dcrysz;
...er....ckLah...er...
dah lupa apa nak cakap...




Nak periksa kertas sejarah ni...

Ngeeee....

kuIna LadyInRed berkata...

sy suka sejarah

terutama sejarah kelahiran saya...

ngeh3x...

Aidil Fadzil berkata...

salam ziarah. Ramai yang menjadi teman mungkin jua jadi SEJARAH. Ciptalah Sejarah itu.......

FdausAmad berkata...

Gua nak jemput lu dtg kenduri kat blog gua.
Follow terus pun xpa.Ikut baca doa.

Blog gua tu dah tak seimbang.Ramai budak berat belah punk.

Gua dah 6 hari merantau jemput kenduri ni.

Mak Su berkata...

jgnlah biarkan diri kita terbelenggu, langkah harus ke depan :)

Jemputlah masuk.....

Beauty Tip of the Day