23 Mei 2009

Akal VS Hati....


Kita kerap kalah....

untuk menilai mana yang sepatutnya menjadi pilihan


Kita kerap lalai...

untuk menilai apakah pilihan hati dan perasaan


namun

Kita kerap lupa....

bahawa akal yang sepatutnya membuat keputusan


Kerana cinta ........manusia mengikut perasaan....

Kerana nafsu ...........manusia mengikut perasaan...

Kerana cemburu .........manusia mengikut perasaan...


Dan hanya bila kecewa, terluka & merana barulah.....

akal digunakan.....


Inilaaa fitrah manusia........
P/S: Dear...percayalah setiap apa keputusan yang dibuat....adalah kerana itu adalah keputusan yg paling tepat....namun kena pikirkan semula sama ada keputusan itu dari hati atau akal.....
namun setiap apa telah berlaku...kawallah ia melalui akal.... kerana hanya kita sahaja yg mampu memperbaikinya sendiri kehidupan ini.

15 ulasan:

xiiinam berkata...

Salam dek....

Selamat kembali bersiaran dari stesen pemancar yang baru....



...dah rindu dah...

Yunus Badawi berkata...

n3 ni gunakan akalkan bukan perasaan? hehehe

syah shah berkata...

Ko sekarang cuma boleh online di hujung minggu je ke? Alahai... rindu sungguh...

Tapi takpalah... Asal ada apdet, seminggu sekali pun ok... :D :D

Khairul Antasha berkata...

betul tu kak.. erm.. kita amat jarang skali menggunakan akal..tp lebih kepada mengikut hati & perasaan yg bukan2...
rindu la kt akak...huhu...

ku tak sempurna berkata...

aku pun nak gunakan akal la bila komen :

"keberanian mengambil keputusan akan byk menolong utk melepaskan diri dr kegelisahan dan kerisauan"

~Cinta Cukulet~ berkata...

ikut rasa binasa
ikut hati mati
huhuhu

sakurasa 2 berkata...

tapi sakura tulis ni
dengan perasaan
rasa kasih dan rasa sayang
he he he

Chekgu BaniHassim berkata...

jgn terlalu ikut hati, nnti mati...
:)

tasikmerah berkata...

doa yg baik2 buat kamu

ragbar berkata...

Nape ni...?
Semenjak duamenjak ni...
entri byk bermain perasaan je.

Go happy hapay ckit...

Take the blues away...

p3lilin berkata...

memati aku ingat nko da kat kepulauan ..susah naw nak dapatkan nko ...seb bek dpt jejak nko blik, tune pakai thap kebunyian 80 dsibel.

huh...dkris..intan payung..
aku bru tingat psal hdiah yg kita mincangkan ari tuh..kunon nk tinggalkan jejak kat rusa ngko tuh, hadiah yg nko beli, kesan x baper mendalam la...
rusa nko tu da macam ilang anak...
nko beli bunga bertenaga solar flip flop tuh, suh dia letak kat dlm kete dia, aaa....sure layan search bila masuk kete...nk2 bila mende tu gerak...accam?..

ony berkata...

no komen*

Aku... Dia... Kamu.. berkata...

Cinta bila dinilai dengan akal kita akan terlepas segalanya. Jika dinilai dengan hati buat kita jadi berani. Cinta itu rumit! Bukan semua persoalan boleh dijawab dengan akal. Adakalanya memerlukan hati untuk tindakan.

dcrysz berkata...

CKLah....
mmm mmg ghindu kat sumer2....
akaku bersiaran selepas ini Insyaallah....

YB...
akal tau....


Syah...
akan ku kembali dgn lebih kerap slps ini...
Insyaallah...


Khairul Antasha...
Tau pun...so blajarlaaa utk lebih mendengar akal dari hati dik...
Rindu jugak kat blogger2 nih...

KTS...
Ayat ko mmg power dik....
tul tu...setujuk...

Cinta Cukulet...
Betul...betul...betul...

sakurasa...
aku dapat rasa kasih sayang mu itu dik..... kekekekeek

dcrysz berkata...

Cikgu BH
Tulaa saya kata ikut akal...
lagi baeeekkkk kan...kan...kan???

TM,
Terima kasih kawan....

ragbar...
I'm a human.... kenkadang nak gak layan blues.... asyik rock brutal jer.... nanti agak ganas lak....

P3lilin....
aku akan ke melaka utk uruskan anak kambin itu yer.... eh salah....
anak rusa itu....hehehehe

oney...
panjang sungguh komen ko tu...aku paham....

aku dia kamu...
tapi manusia....kenkadang lebih suka yg rumit dari yg mudah.... kenapa yer???
mmmmmmmm

Jemputlah masuk.....

Beauty Tip of the Day